شنبه ۲۹ دی ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۴
۰ نفر

ترجمه محمد کرباسی: بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب راستگرای لیکود پس از ملاقاتش با جرج بوش در جریان سفرش به سرزمین‌های اشغالی بسیار راضی بود.

بوش علاوه بر صحبت‌هایش درباره برنامه هسته‌ای ایران، اصرار کرده بود که اسرائیل باید به مناطق فلسطینی حمله کند و مقاومت آنها را از بین ببرد یا به قول خودش اسرائیلی‌ها کمر فلسطینی‌ها را خرد کنند.

نتانیاهو پس از این ملاقات به رادیو اسرائیل گفت: من خیالم با قول بوش درباره حمایت از هر نوع عملیات نظامی در غزه راحت شد. اگر مسئله به این رئیس‌جمهوری واگذار شود او نمی‌گذارد حتی یک تروریست فلسطینی زنده باقی بماند.

بدون شک مهم‌ترین دستاورد المرت هم در این سفر همین مسئله یعنی حمایت بوش از هر نوع حمله به نوار غزه است. تلویزیون اسرائیل همان زمان اعلام کرد که المرت از این توافق زودهنگام بسیار شگفت زده شده است؛

توافقی که طبق آن اسرائیل بتواند در مقیاس وسیعی به نوار غزه حمله کند. حتی مطلع کردن بوش از این مسئله که در این حملات به‌طور حتم تعداد زیادی غیرنظامی هم کشته خواهند شد و اعتراض‌های جهانی را در پی خواهد داشت هم تغییری در تصمیم او به وجود نیاورد.

نزدیکان المرت می‌گویند او وقتی متوجه شد لازم نیست برای گسترش حملات برای بوش دلیل بیاورد نفس راحتی کشید. او خیالش راحت شد که درصورت حمله نظامی وسیع، دولت آمریکا هم چنان به‌طور کامل حمایت دیپلماتیک خود را از اسرائیل حفظ می‌کند.

با به دست آوردن حمایت آمریکا، ارتش اسرائیل در حملات خود تغییراتی به وجود آورده است.

مقام‌های اسرائیلی تأیید کردند که المرت اکنون در پی هدفی سیاسی-راهبردی برای از بین بردن دولت حماس است.

حیم رامون، معاون پنخست وزیر اسرائیل این مسئله را تأیید کرده است که درصورتی که حماس از بین برود نوار غزه به محمود عباس سپرده خواهد شد. مقام‌های دولت حماس اعلام کردند که پس از سفر بوش تعداد حملات به نیروهای امنیتی دولت هنیه به وسیله نیروهای فتح بسیار افزایش یافته است.

آنها اعتقاد دارند که این حملات برای ناامن نشان دادن غزه و آماده کردن شرایط برای حمله گسترده نیروهای اسرائیل صورت می‌گیرد. یکی از مقام‌های دولت حماس در این باره می‌گوید: عباس می‌خواهد به غزه برگردد حتی اگر سوار بر یک تانک اسرائیلی باشد.

ایهاب القاسین، سخنگوی وزارت کشور دولت هنیه اعلام کرده است که مدارک نشان می‌دهد که گروه فتح مأموریت یافته است که ثبات را در نوار غزه با فعالیت‌های خود از بین ببرد. اعتراف‌های افراد دستگیر شده به خوبی این مسئله را نشان می‌دهد.

حتی در میان اسرائیلی‌ها هم تعداد زیادی عقیده دارند که حمایت بوش از اسرائیل مهم‌ترین پشتیانی از این رژیم برای ادامه تجاوز به نوار غزه و ادامه دادن به شهرک‌سازی‌ است.

در 7 ژانویه (17 دی) گیدئون لیوی در مقاله‌ای در هاآرتص اعلام کرد که او هیچ وقت به خاطر ندارد که کسی در کاخ سفید مثل بوش به اسرائیلی‌ها مجوز بدهد که حملات خود را وسعت ببخشند و به تجاوز ادامه دهند.

لیوی می‌نویسید: بوش رئیس‌جمهوری است که به هر فعالیت جنایتکارانه‌ای مجوز قانونی داده است. از ساخت شهرک‌ها گرفته تا حتی امتناع از توافق‌های قبلی.

بین کاسبیت، یکی از تحلیلگران برجسته روزنامه معاریو در این باره می‌نویسد: بسیاری عقیده دارند که سفر بوش به کل منطقه خاورمیانه ضرر زد و جهان را در خطر انداخت. مسئله بسیار خطرناک در مورد بوش این است که او نمی‌فهمد که قدم‌هایی که بر می‌دارد چقدر احمقانه و خطرناک است.

weekly.ahram.org
19 ژانویه

کد خبر 42100

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز